Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας

Από τη Ράνια Νταλαπέρα

Τμήμα Υποστήριξης Εξυπηρέτησης Πελατών

Καθώς η απόφαση για την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας είναι ήδη ειλημμένη από το Υπουργείο Εργασίας, επιχειρήσεις και εργαζόμενοι καλούνται πλέον να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα τα οποία θα αποτελέσουν καθημερινότητα.

Όπως καθετί καινούριο, έτσι και το ζήτημα της κάρτας εργασίας συνοδεύεται με πληθώρα ερωτήσεων και αποριών, κυρίως για το πώς θα το εντάξουμε στην καθημερινότητα της επιχείρησης μας, ώστε να είμαστε σύννομοι και καθόλα τυπικοί.

Για να ξετυλίξουμε λοιπόν το μπλεγμένο κουβάρι του θέματος, ας πιάσουμε το νήμα από την αρχή.

  • Τι είναι η ψηφιακή κάρτα εργασίας;

Πρόκειται για ένα σύστημα που θεσμοθετήθηκε από το Υπουργείο Εργασίας ώστε να αποτυπώνονται τα ακριβή ωράρια των εργαζομένων και η υπερωριακή τους απασχόληση, να πραγματοποιούνται οι έλεγχοι της επιθεώρησης με αποτελεσματικότητα και διαφάνεια, να πάψει να εφαρμόζεται η αδήλωτη, «μαύρη», εργασία και να κατοχυρώσει το κράτος τα έσοδα από την ασφαλιστική κάλυψη των μισθωτών.

Η Κάρτα Εργασίας έχει ήδη ξεκινήσει να εφαρμόζεται σε συγκεκριμένους κλάδους εργασίας και πλέον η υποχρεωτικότητά της έχει εξαπλωθεί σε όλες ανεξαιρέτως τις επιχειρήσεις της χώρας που απασχολούν προσωπικό. Οι έλεγχοι που θα ακολουθήσουν από το κράτος στο επόμενο διάστημα θα είναι αυστηροί και η μη εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας θα επιφέρει βαρύτατα πρόστιμα, τόσο στην επιχείρηση όσο και στον εργαζόμενο. Ενδεικτικά, από τις πιο σοβαρές επιπτώσεις για τους παραβάτες είναι το πρόστιμο μέχρι και 10.500€, ενώ δεν αποκλείεται να διακοπεί και η λειτουργία της επιχείρησης για ένα χρονικό διάστημα.

  • Πώς θα λειτουργήσει η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας στο χώρο εργασίας;

Σε πρώτη φάση θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η απογραφική διαδικασία, κατά την οποία καταγράφονται όλοι οι εργαζόμενοι της επιχείρησης στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ. Η απογραφή πραγματοποιείται με την υποβολή των εντύπων «Δήλωση Μεταβολής Στοιχείων Εργασιακής Σχέσης» και «Ψηφιακή Οργάνωση του Χρόνου εργασίας». Με απλά λόγια ενημερώνουμε το ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ για το προσωπικό μας και το ωράριο τους, προετοιμάζοντας το έδαφος για την επόμενη φάση. Ναι, φυσικά θα έχει κι άλλη φάση!

Στο σημείο αυτό κατανοούμε απόλυτα ότι θα προτιμούσατε να αποκρυπτογραφήσετε τη Γραμμική Α, όμως το challenge είναι η εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας και έχει ως εξής:

Oι εργαζόμενοι οφείλουν να έχουν εγκαταστήσει στο κινητό τους το app myErgani, για να μπορούν κατά την έναρξη ή λήξη της εργασίας τους να σκανάρουν το QR code τους στην εφαρμογή Ergani CardScanner του εργοδότη. Έτσι, αυτόματα θα αποτυπώνεται ο πραγματικός χρόνος εργασίας τους καθημερινά.

Όπως θα έχει γίνει ήδη αντιληπτό, η πιστή αποτύπωση του ωραρίου απασχόλησης είναι πιο επιτακτική από ποτέ. Κι αυτό, γιατί θα πρέπει επιπλέον να δηλώνεται η τηλεργασία, το διακεκομμένο ωράριο και οι άδειες του προσωπικού. Σε όλα τα παραπάνω θα έχει άμεση πρόσβαση ο εργαζόμενος/εργαζόμενη μέσω του κινητού ή tablet, τα οποία θα παρακολουθεί με μορφή ημερολογίου ανά πάσα στιγμή. Εξίσου άμεσα θα μπορεί να προβεί σε καταγγελία ηλεκτρονικά σε περίπτωση καταπάτησης των εργασιακών δικαιωμάτων.

Για να γίνουν λοιπόν όλα πιο εύπεπτα και ομαλά, έχει δοθεί περίοδος χάριτος μέχρι τον Ιανουάριο του 2023.

Φυσικά, το κεφάλαιο ψηφιακή κάρτα εργασίας δεν τελειώνει εδώ! Όσο θα προχωρά ο καιρός και κατά την εφαρμογή της, θα δημιουργούνται συνεχώς εύλογες απορίες, τις οποίες θα προσεγγίζουμε με την όσο το δυνατόν ακριβέστερη προσέγγιση των νόμων.

Κατά τη θεωρία του Δαρβίνου επιβιώνουν μόνο όσοι προσαρμόζονται στις συνθήκες και η ομάδα της CompuTax γνωρίζει καλά και την επιβίωση στα δύσκολα αλλά και την εξέλιξη!

Μέχρι την επόμενη ενημέρωση μας μείνετε ψύχραιμοι και εμπιστευτείτε τους καλύτερους!

#askthexperts